آلودگی هوای اصفهان با حرف درمان نمی‌شود

نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان روز گذشته افتتاح شد. مراسمی که در آن بیش از آنکه راه‌حل و پیشنهادی ارائه شود بر آلودگی کلان‌شهر اصفهان تأکید شد.

   آلودگی هوای اصفهان  با حرف درمان نمی‌شود


نخستین رویداد فناورانه و نمایشگاه ملی حمل‌ونقل دانش‌بنیان به میزبانی دانشگاه صنعتی اصفهان روز گذشته افتتاح شد. مراسمی که در آن بیش از آنکه راه‌حل و پیشنهادی ارائه شود بر آلودگی کلان‌شهر اصفهان تأکید شد. سخنرانان و مسئولان و مدیران استانی و شهری بیش از آنکه به اقداماتی که در این سال‌ها برای کاهش آلودگی هوای اصفهان اشاره کنند به آمار، ارقام و برنامه‌هایی که در دست تدوین دارند اشاره کردند که روایتگر وضعیت آلاینده‌ها و تعداد روزهایی است که مردم این کلان‌شهر توانستند از هوای پاک و سالم استفاده کنند.در ماه‌های گذشته خبری رسانه‌ای شد که زخم کهنه آلودگی هوای اصفهان را تازه کرد. خبر کوتاه اما دردناک و عجیب بود. ساخت یک شهرک صنعتی دیگر در فاصله‌ای کمتر از 50 کیلومتر تا دیواره‌های شهر اصفهان. کلان‌شهری که هنوز نتوانسته از پس مازوت سوزی نیروگاه، آلایندگی کوره‌های آجرپزی، ریزگردهای حاصل از خشکسالی زاینده‌رود و گاوخونی، افزایش روزافزون خودروها و ترافیک در شهر، فرسوده بودن سیستم حمل‌ونقل شهری و نبود زیرساخت‌های لازم و کافی برای حمل‌ونقل عمومی بربیاید. حالا باید در بیم افزایش آلودگی پس از احداث یک شهرک صنعتی دیگر باشد.

احداث این شهرک صنعتی جدید در مجاورت کلان‌شهر اصفهان که علی‌رغم مخالفت اداره کل حفاظت از محیط‌زیست از «‎پاتله» در ۹۰ کیلومتری ‎اصفهان به مجاورت ‎شهرک صنعتی رازی در ۳۵ کیلومتری اصفهان منتقل شده؛ اثر مستقیمی بر تشدید آلودگی هوای اصفهان به عنوان آلوده‌ترین کلان‌شهر ایران در سال‌های گذشته خواهد داشت و فشار دوچندانی بر آب‌وخاک این کلان‌شهر وارد می‌کند.

به گفته معاون استاندار در افتتاحیه این رویداد دیگر دوران بی‌توجهی به مسائل زیست‌محیطی به پایان رسیده است و باید به توسعه صنایع دانش‌بنیان و صنعت گردشگری در اصفهان روی آورد و در برابر توسعه صنایع آب بر و آلاینده ایستاد تا زمینه فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان فراهم شود. اما چه‌طور می‌توان باور کرد با وجود چنین تفکرهایی در مدیریت استان باز مجوز به ساخت شهرکی در مجاورت اصفهان داده شود و در برابر آن ایستادگی نکرد.

مسئولان استان به‌خوبی می‌دانند که در سال‌های گذشته توسعه ناپایداری برای اصفهان رقم خورده و بیش از ۷۰ درصد صنایع استان در شعاع ۵۰ کیلومتری کلان‌شهر اصفهان مستقر شده‌اند؛ اما با وجود این چگونه است که باز مجوزی برای افزایش پهنه این توسعه ناپایدار صادر می‌شود و جلوی آن گرفته نمی‌شود؟

بهتر است مسئولان قدری به‌جای حرف درمانی و تدوین برنامه‌های مختلف سالانه برای کاهش آلودگی هوای اصفهان اقدام کنند. چون به عمل کار برآید به سخن‌دانی نیست.

ارسال نظر

اخرین اخبار
پربیننده‌ترین اخبار